Sport og skader er en dårlig kombination

Hvis du ønsker en sund livsstil, er det vigtigt at dyrke sport. Dog er det svært at være aktiv og helt undgå at få en sportsskade eller to. Disse skader kan enten opstå ved overbelastning eller efter et vrid. Sportsskader kan både være smerter i knæet, skulderen eller i ryggen, men der er mange ting, som du kan gøre inden en smerte bliver en realitet.

sportsskade

  1. Sørg for at drikke nok vand. Væske er vigtigt, når du er aktiv, fordi det giver dig mere energi, hjælper dig med at stabilisere din kropstemperatur og sørger for at dine muskler ikke går i kramper.
  1. Sørg for at varme op. Inden du kaster dig ud i din træning, er det smart at bruge et par minutter på at varme lidt op. Med en god og kort opvarmning varmer du dine muskler op på en god måde, og risikoen for skader minimeres.
  1. Start stille og roligt. Mange begår den fejl med at starte for hårdt op, når de går i gang med at træne. Derfor er det vigtigt, at du starter stille og roligt og langsomt øger intensiteten på din træning.
  1. Gør det ondt? Så stop! Hvis du under din træning oplever smerte et sted i din krop, så er det vigtigt, at du straks stopper aktiviteten. På den måde kan du nemlig minimere risikoen for at få en sportsskade.
  1. Restituer. Giv din krop fred en gang imellem. Din krop har brug for at hvile og restituere sig. Så sørg for at inkorporere en hviledag eller to i din plan, og særligt er en hviledag vigtig efter en hård træningsdag.
  1. Varier din træning. Selvom du har en særlig yndlings sport, så er det stadig vigtig at blande forskellige sportsgrene og træningsøvelser. Du vil på den måde både aktivere og opbygge forskellige muskelgrupper, og samtidig vil nogle muskelgrupper også få en pause til at restituere.
  1. Det rigtige træningsgear. Der findes træningsudstyr til alle sportsgrene, og det er der for at beskytte dig for skader. Så sørg for at have det rigtige udstyr, inden du kaster dig ud i en ny træningsform.

Men hvis skaden er sket, er det vigtigt at få hjælp til de sportsskader, du måtte have fået. En fysioterapeut kan i dette tilfælde være den rette til at hjælpe dig. Og der findes mange fysioterapeuter i København, som står klar til at hjælpe dig med din skade.

 

Move2Peak ApS
Bernhard Bangs Alle 23
2000 Frederiksberg
Tlf: 70 87 08 83

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *