Hvad er lean salg?

Når en virksomhed vokser, går det ofte så hurtigt, at det kan være svært at holde styr på, hvordan væksten foregår. Dette leder ofte til, at der introduceres mindre effektive arbejdsgange i salgsprocessen. Ved “lean” menes det, at salget skal foregå uden alle disse ineffektive processer. Alt hvad der foregår i virksomheden, skal underbygge den værdi der skabes for kunden og virksomheden selv.

Salgscoach

Lean eller redesign

En metode som mange virksomheder bruger, når de opdager, at der ikke bliver skabt lige så meget værdi, som de troede, er at starte forfra. Med dette er der tale om at designe virksomhedens processer igen, uden hensyn til det nuværende system. Problemerne med denne tilgang er mange. Eksempelvis tager det ofte et halv til et helt år at få det hele planlagt. I redesignet skal man nemlig have alle medarbejderne indover, hver med deres egne præferencer. Derudover er der et generelt problem i, at tro man kan designe et system oppefra. Det system der kommer ud af denne proces kan ofte ikke implementeres i virkeligheden, fordi det er idealiseret og ikke integreret med virksomhedens eksisterende udstyr og informationssystemer.

Lean metoden er langt nemmere og hurtigere at implementere. Her kortlægges den eksisterende proces, hvorefter de trin, hvor der ikke tilføjes ekstra værdi til virksomheden, fjernes eller strømlines. Lean salg er altså ikke et splinternyt system, det er bare det gamle system uden alle de unødvendige trin. Lean projekter kan ofte implementeres på omkring en uge og har varende effekt.

Her er et eksempel på flow-chart for en transportvirksomhed:

  • Der laves salgsoplæg
  • Håndtering af ordrer
  • Levering af produkt
  • Fakturering
  • Løn og kommisionsbetaling

Virksomheden indeholder: Salgsrepræsentanter, salgshåndtering, salgssupport, reservedelehåndtering, serviceafdeling og bogholderafdeling

Når dette er fastlagt, kan man kigge på hvert punkt og spørge: Får kunden mere værdi ud af dette skridt? Forhindrer dette skridt sælgerne i at bruge tid på kunderne? Det kan måske virke overvældende ved første øjekast. Hvis du vil lære at strømline din virksomhed kan du få fat i en dygtig salgscoach med speciale i lean salg. Denne vil kunne hjælpe dig med at få tankegangen på plads og udfordre dig på, hvad din virksomhed reelt har brug for. Lean salg kan implementeres i alle virksomheder uanset hvad den tilbyder. I dette tilfælde kunne man prøve at få pågældende virksomheds sælgere til at bruge mere tid på at sælge, og mindre tid på papirarbejde for at give virksomheden mere værdi. I din virksomhed kan løsningen sagtens være en helt anden.

Salgscoach v/Carsten Schmidt
Kielshøj 178
3520 Farum
Tlf: 51 80 53 00

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *